Bringával Orfűről az Éger-völgybe

Két keréken Ortűről Pécsre

Rövid, alig 10 km hosszú bringatúrára invitálunk, mely során kétkeréken küzdjük le a Mecsek meredek lejtőit. Küzdelmünk nem marad jutalom nélkül, amennyit felfelé tekertünk, közel annyit gurulhatunk lefelé is. Tekerni garantáltan nem kell, csak a kanyarok előtt a féket húzni!

Orfűről, a Mecsek Házától indulunk. Ugyan a bicikliút végig sűrű erdő által garantáltan árnyékos,  aszfaltozott nyomvonalon halad, érdemes korán indulni, mielőtt a hajnali párától hűvös erdő fülledt dzsungellé változik az egyre melegedő nappalok alatt.

POI-k az útvonalon

Túra tipusa:

letöltések

PARKOLÁS, KEZDŐPONT

Egy irányú túra lévén az autó (amennyiben nem bringával érkezünk a kezdőpontra) rögtön a bicikli út mellett, a Mecsek Házánál lehet leparkolni. Hogy hogy jutunk vissza hozzá? Egy következő leírásban tovább haladunk az Éger-völgyből a Jakab-hegyre, majd onnan is tovább, hogy egy szép nagy kört megtéve visszaérjünk Orfűre.

Orfű délkeleti szegletében fekvő, a Nyugat-Mecsek Tájvédelmi Körzet határán álló Mecsek Házától indítjuk túránkat. A Mecsek Háza, barlangturisztikai központ 2007 óta várja az extrém sport szerelemeseit, az aktív kikapcsolódást kereső családokat, baráti társaságokat és iskolás csoportokat.

Utunk a Noé barlangászterasz mellett induló  halad. A nyári főszezonban és rendezvények idején nyitva lévő büfében feltölthetjük késztleteinket.

A bicikliút egyik legmeredekebb szakasza rögtön az első kanyarban indul, egy hosszú elnyújtott ‘S’ kanyarban. Ha nem megfelelően választjuk meg az áttételeket, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy toljuk felfelé a bringát beégett combokkal. A kanyarok után fellégezhetünk kicsit, a következő 1 kilométeren szinte észtrevétlenül emelkedik az út, hogy rápihenjünk a legmeredekebb szakaszta, melyet szintén egy ‘S’ kanyar segít tompítani. Ha a szűk kanyarokat leküzdöttük, az út tovább emelkedik, de innen már kevésbé meredeken emelkedőn. Alig másfél kilóméter alatt már 100 méter szintkülönbséget hagytunk magunk mögött. Tovább tekerünk, a hátunk mögül éles szögben kapcsolódik be egy turistaút, mely néhány tíz méterig a bicikliúton halad. Hamarosan elérjük a Pécset Orfűvel összekötő országutat. Figyelmesen átkelünk, innen utunk egészen Remete-rétig a főúttal párhuzamosan halad, széles írtásban, de hála a magas fákkel szegélyezett útnak, végig árnyékban tekerhetünk. 2,4 kilométert és 120 méter szintkülönbséget hagytunk a hátunk mögött, amikor megérkezünk a Száraz-kúti pihenőhöz. Itt szusszanunk, míg kicsit jobban megismerkedünk a bicilki út történetével, mely hosszú évtizedekre nyúlik vissza.

A túra leírása

A Pécs Orfű kerékpárút létesítésének ötletét 1994-ben a Pécsi Túrakerékpáros és Környezetvédő Klub vetette föl. Az ekkor végzett kerékpáros közvélemény-kutatás ugyanis egyértelműen jelezte, hogy a pécsi kerékpárosok a Pécs-Orfű útirányt tartják a legfontosabb fejlesztendő turisztikai útvonalnak. (A másik kiemelt útvonal a Pécs belváros – Kertváros útirány volt, itt 1996-ban épült meg a Verseny utcai kerékpárút a Pécsi víz feletti kerékpáros híddal.)

1997-ben a Környezetünkért Alapítvány megrendelésére a Viaprodukt Kft készített a kerékpárútra több változatot is tartalmazó tanulmánytervet (később ugyanez a cég készítette a kiviteli terveket is). Ugyanez év áprilisában, a Föld Napján több mint 200 kerékpáros biciklizett ki Pécsről Orfűre, demonstrálva, hogy van igény a kerékpárútra.

Ezt követően a Pécs-Orfű kerékpárút koncepció bekerült a hivatalos fejlesztési tervekbe. Az évek során a közvélemény időnként annyi tájékoztatást kapott, hogy az előkészületek (tervezés, engedélyeztetés) folyamatban vannak. 2009. tavaszára a pénzügyi feltételek is rendelkezésre álltak az építkezés megkezdésére.

2009. év végén már látszott a nyomvonal kitűzése: azonban ez többekben felháborítást váltott ki, többen tiltakoztak a természetkárosítás miatt. Az építés során nem csak természeti, hanem más problémák is adódtak a nyomvonallal (pl. víznyelők), de a legnagyobb felháborodást az keltette, hogy Orfű előtt a Szuadó-völgynél a kerékpárút az autóutat egy beláthatatlan útkanyarban keresztezte. Ezért az építés közben jelentős földmunka árán módosították a nyomvonalat, eltolva a keresztezést egy jobban belátható útszakaszra.

Ezekről a gondokról a helyi média több ízben is részletesen beszámolt. A minőségi észrevételekkel kapcsolatban (útalap hiánya, összetört, megsüllyedt útburkolat) a kivitelező biztosította a médiát, hogy az út minősége megfelelő lesz és hibákat kijavítják az átadásig. Az építkezés végül 2010 novemberére a célegyenesbe ért és decemberben át is adták a forgalomnak.

A Száraz-kúti pihenőtől egyenletesen emelkedik tovább kerékpárút, követve a főút nyomvonalát, egészen Remete-rétig. Ezen a hegytetőn kialakított tisztáson érjük el túránk legmagasabb pontját, egészen 425 méteres magasságig kerekeztünk fel, bő 200 méter szintet megtéve 4,8 km alatt. Ha kedvünk tartja itt is szusszanhatunk egyet. Amennyiben hoztunk váltáspolót, most érdemes átvenni, mert innentől az út gyakorlatilag megállás nélkül lejt, izzadt felsőnkben még a legmelegebb nyári napokon is fűázhatunk az erős menetszél miatt. A kerékpár út tervezési sebessége 15-20 km/h, azonban a hosszabb egyenes szakaszokon gond nélkül elérhető 50 km/h feletti sebesség is. De csak óvatosan! Ahogy felfelé kaposzkodva taláálkoztunk erős ívű ‘S’ kanyorokkal, úgy lejtmenetben is számolni kell velük!

Remet-réttől lefelé a kerékpárút elválik a főúttól, kissé távolabb, és annak szintjétől magasabban kanyarog az erdőben. A Mecsek Gyöngy Apartmanház környékén a  jelű turista út csatlakozik be a kerékpár útra. Ezen a rövidke szakaszon a gyalogos turistákon kívül, a keresztező erdészeti úton autós forgalomra is számítani kell. Az apartmanházat elhagyva még 1 km gurulás vár ránk, mielőtt elérjük Pécs belterületét és a házak között kibukkanunk a lakott településrészre. Tecca Mama kisvendéglője tökéletes hely felfrissülni, az innen néhány 100 méterre található Éger-völgyi-tó pedig hosszabb pihenőnek is helyet adhat a tó partján ejtőzve.

Éger-völgyi-tó

A Nyugati-Mecsek egyik legfelkapottabb kirándulóhelye az erdős hegyek közé ékelődött víztározó, amely az Éger-patak vizét duzzasztja Pécs külvárosának szélén. Az Éger-tó körül öreg fákkal szegélyezett, széles sétányt fut, mögötte pedig, a turistautak csomópontjában esőbeálló és piknikezőhely fogadja a kirándulókat.
Pécs külvárosának nyugati szélén, az Éger-tető és a Darnó-hegy közé ékelődik az erdőkkel körbevett víztározó. A vízfelszín fölé benyúló öreg fák övezik a tavat, a környező oldal erdői tükröződnek a vízen, meghitt hangulatot teremtve a környezetében.

Innen közelíthetők meg legegyszerűbben a Jakab-hegy keleti és északi oldalán futó turistautak. Helyzete és hangulata miatt a tó környéke felkapott hely a kirándulók körében, amit az Éger-völgy elején található erdei létesítmények (padok, asztalok, tűzrakó helyé és esőbeálló) sokasága, illetve a szélesen kijárt utak is mutatnak.

Számos forrás fakad a közelben, így a matuzsálemi bükkök között előtörő Delelő-kút közvetlenül a tározó mellett található, de a Fecske-forrás is alig 100 méterre innen lép a felszínre. Az Éger-völgy a Jakab-hegy homokkő masszívumát öleli körbe, amit a szomszédos hegyek agyagkőrétegei öveznek, gátat szabva a hasadékvíz áramlásának, így a völgytalpon törnek a felszínre a homokkőben mozgó vizek. A sűrű erdőkkel benőtt, vadregényes Éger-völgy jelentős mennyiségű hordalékot közvetít, ezért kellett felújítani és átalakítani a tározó környezetét. A 2010-es években leeresztették és kikotorták a több évtizede iszapolódó tavat, partját rendezték, illetve a tározóba érkező patakszakaszt hordalékfogó bukógátakkal látták el.

Rövid pihenő után folytatjuk utunkat a Jakab-hegy felé. Tartsatok velünk legközelbb is. A folytatásért…